sanderenstefanie.reismee.nl

De mega lange reis en de eerste indruk van Costa Rica

Dag 1: De mega lange reis

Om 04.15 uur ‘s ochtends vertrokken we na een kort nachtje vanuit Zicht 22. De eerste vlucht naar Detroit duurde 8 uur. Deze vlucht verliep prima en vlot. We kwamen de tijd wel door met leuke films kijken. Sander zat naast een man uit Koeweit die een tas vol met snoep had. Hij wilde ons van alles geven. Tja… aangezien hij veel geld van de overheid krijgt, zal hij het allemaal wel kunnen missen (oliestaat). Aangekomen op Detroit leek tot onze schrik de vlucht naar San Jose geannuleerd te zijn. Dat bleek gelukkig niet zo te zijn, waarschijnlijk een fout in het systeem. Helaas bleken we wel 2 uur vertraging te hebben. Na 6 uur wachten (vanaf 11.00 uur lokale tijd) gingen we nog steeds niet boarden. Er was geen crew aanwezig… We werden ook slecht geïnformeerd, want onze vlucht had blijkbaar een technische tussenstop in Atlanta. Ons werd eerst verteld dat dit toestel door vliegt naar San Jose. Na nog eens na te vragen (aangezien we toen inmiddels 3,5 uur vertraging hadden), bleek dat we een ander vliegtuig moesten hebben in Atlanta, maar deze zou al weg zijn als wij aankomen. Balen dus! Na 8 uur gewacht te hebben op het vliegveld in Detroit, vlogen we dan eindelijk naar Atlanta waar de oorzaak ligt van alle problemen bij Delta. In Atlanta (’s avonds om 21.00 uur lokale tijd) begon het volgende drama: een ellendig lange rij met veel meer gestrande mensen om het ticket om te boeken en een hotel te fixen. Gelukkig konden we de volgende ochtend meteen mee met de eerste vlucht naar San Jose. Nou op naar het hotel dan maar, even bijtanken na zo’n 24 uur reizen inmiddels. Denk je even een taxi te kunnen pakken naar het hotel, ja hoor… weer een lange rij! Maar we bleven lachen, huilen heeft ook geen zin. Om half 1 ’s nachts komen we eindelijk aan in ons hotel. Delta had wel een chic hotel voor ons geregeld in het centrum. Wat hebben we daar even heerlijk vijf uurtjes geslapen.

Dag 2: Eindelijk in Costa Rica!

Om 7 uur ’s ochtends zijn we weer terug op het vliegveld in Atlanta. Stefanie heeft nog even kunnen profiteren van het feit dat we in Amerika waren: americain pancakes bij de Mac Donalds als ontbijt! Dat was lang geleden, heerlijk! Gelukkig ging ons vliegtuig nu gewoon op tijd weg. Na 3,5 uur vliegen waren we dan eindelijk in San Jose! Helaas stond ons weer een lange rij te wachten om door de immigration te komen, maar ach dat kon er nog wel bij! Na onze tassen gevonden te hebben op naar een taxi. We zijn naar het hostel gegaan wat we eigenlijk voor de avond daarvoor al geboekt hadden in Alajuela. Gelukkig was er nog net één kamer over voor ons. Wel iets duurder dan we hadden boekt, maar het is niet anders. Er was verder weinig beschikbaar in de stad en we waren moe van al dat reizen. Toen even het stadje verkend. Er hangt een leuke sfeer en niet al te toeristisch. Het doet ons meteen een beetje denken aan een mix van Cuba en Amerika. De Spaanse invloeden (Cubaans) zie je, zoals de vele pleintjes/parkjes, maar je ziet ook verwesterde Amerikaanse invloeden. Na even wat rondgelopen te hebben, konden we ons eindelijk opfrissen in onze kamer. Daarna hebben we lekker een hapje gegeten bij een leuke gezellige tex-mex. Dat was lekker! We waren daarna kapot, dus zijn lekker vroeg gaan slapen. De volgende ochtend vertrekken we namelijk om 05.00 uur naar Torteguero.