sanderenstefanie.reismee.nl

Tortuguero National Park

Dag 3: Op naar Tortuguero!

Om 05.00 uur stond de taxi klaar naar het vliegveld om daar opgehaald te worden door een shuttlebus die ons naar Tortuguero zou brengen. Deze reis verliep ook weer anders dan gehoopt… De eerste twee uur bestond bij ons uit andere mensen ophalen bij hun hotel in en rondom San Jose. Dat schoot niet echt op dus. Vervolgens worden we gevraagd even in de lobby van een hotel te wachten, want de andere bus (waar al mensen naar overgeplaatst waren vanuit onze bus) was kapot gegaan. Er moest dus een andere bus komen. Dit duurde iets van 1 à 2 uur voor die bus er eindelijk was. Nu konden we écht vertrekken naar Tortuguero. Onderweg begint het al flink te regenen. Je merkt meteen dat je in het regenwoud bent. Het is wel allemaal zo mooi groen! Na een uurtje stoppen we bij een restaurant waar we (eindelijk!!!) ontbijt krijgen. Daarna is het nog zo’n 1,5 uur rijden, waarbij het laatste deel een grote hobbelweg is. Onderweg komen we trouwens de eerste luiaard tegen! Hij hangt langs de weg opgerold aan een kabel. Rond 12 uur komen we aan bij de opstapplaats voor de boten (vooraf aan de reis werd gezegd dat we om 12 uur in Tortuguero zouden zijn). Dit was wel een hele leuke manier van reizen! Met een motorboot over de rivier door het regenwoud in de regen. Super mooie natuur! De rest van de mensen in onze boot worden afgezet bij hun hotel, want die hebben een meerdaagse tour geboekt. Wij worden afgezet in het dorpje Tortuguero zelf. Hier hebben we gisteren toch nog maar een hostel gereserveerd via internet, want we zagen dat door het hoogseizoen ontzettend veel al was volgeboekt. We wilden het risico niet lopen. Nadat we ons hostel hebben gevonden, hebben we meteen een kano tour door het nationaal park geboekt voor morgenochtend en de schildpaddentocht voor morgenavond. Daarna hebben we het dorpje verkend en een hapje gegeten. Ontzettend leuk en schattig dorpje! Het is er wel nat, maar dat hoort hier gewoon. We hebben aapjes en vogels (speciale vogel hier: mekakie) in de bomen gespot en een stukje aan het strand gelopen. Daarna even lekker bijgekomen in ons hostel van al dat gereis de afgelopen dagen. Morgenochtend weer heel vroeg op voor de kano toer!

Dag 4: National park Tortuguero

Om kwart voor zes werden we verwacht bij onze gids die de kano tour zou doen. Na een ticket gekocht te hebben bij de entree van het National park mogen we dan de kano in. We hebben geluk, want we zitten namelijk maar met zijn tweetjes (en gids) in een kano in plaats van nog 4 man. Met z’n drieën peddelen dus. Wat een super ervaring! We varen langs de kant van de jungle en door de jungle heen. Onze gids heeft mega goede ogen, want hij ziet soms op meest onopvallende plekken bijzondere dieren! Bijzondere vogels, een slang, een luiaard, brulapen, spidermonkeys, een kaaiman, schilpadden, spinnen en andere bijzondere reptielen. Het is ook zo mooi om al die dierengeluiden te horen. Af en toe vliegt er ineens een groep papegaaien over boven je hoofd. We hadden ook nog eens super mooi weer, wat niet zo vanzelfsprekend is. De afgelopen dagen heeft het namelijk alleen maar geregend. De gids neemt echt de tijd om dieren te spotten. We hebben mooie foto’s kunnen schieten dankzij onze camera! Na een kanotocht van 2,5 uur komen we weer in de village. Daar even wat eten en dan zelf op pad in de jungle via de trail die er loopt. Het is erg modderig dus huren we toch maar kaplaarzen. Nou dit bleek achteraf niet nodig te zijn. Het was alleen in het begin zo modderig, daarna was het prima te doen. Dat liep dus voor geen meter… Alles schaafde en het was nog eens extra warm. Tijdens het lopen komen we vooral reptielen, insecten, spinnen, vlinders en apen tegen. Even schrikt Stefanie zich rot, omdat er een kleine fel groene slang oversteekt op het pad. Wel een mooi beestje! Na de wandeltocht, wat toch best lang was zo met die kaplaarzen, moeten we even bij komen met wat eten en een koude douche. Even af koelen! Het is namelijk ontzettend warm vandaag, omdat de zon continu schijnt. Daarom zijn we maar even gaan uitwaaien in de schaduw aan het strand. Daarna hebben we alvast onze spullen gepakt om morgen weer op reis te kunnen en de volgende bestemming voorbereid (La Fortuna). Om 18.00 uur krijgen we te horen dat we met groep van 22.00 uur mee mogen voor de turtlewalk (er gaat ieder avond een groep om 20.00 uur en een groep om 22.00 uur). We hebben eerst heerlijk gegeten bij restaurantje Miss Miriam. Sander genoot van lekkere kip (en het was ook veel, dat is zeer belangrijk voor Sander) en Stefanie van beef. Terug in ons hostel moeten we nog best lang wachten op de turtlewalk, terwijl we super moe zijn. Even een uurtje slapen dan maar en dan gaan we eindelijk naar het strand! We lopen met een groep (ook weer dat ene Franse stel wat we iedere keer overal tegen komen sinds we gestrand waren in Detroit) en de gids naar de zone op het strand waar wij de schildpadden mogen zien. Er zijn bij zo’n zone meerdere groepen met een gids en er is een spotter. Hij gaat op het strand de schildpadden spotten en wacht op het juiste moment tot we kunnen kijken. Als de schildpad namelijk de eerste fases doorlopt (een gat gaat graven) en in de gaten heeft dat er mensen zijn zal hij weer terug gaan naar de zee. Pas als de schildpad vast zit in zijn gegraven gat, begint hij met eieren ‘ploppen’. Op dat moment mogen wij bij de schildpad kijken. Super ervaring om dit mee te maken! Je ziet een mega schildpad (tussen de 1 en 2 meter) liggen die zo’n 60 tot 100 eieren ‘uitpoept’. Het lijken net pingpong ballen. Op een gegeven moment gaat ze het gat weer dicht maken met haar vinnen. Ze camoufleert het zo, zodat niemand (voor andere dieren ook) weet dat daar een nest is. Op een gegeven worden we geroepen dat er een eindje verderop op het strand een schildpad terug de zee in gaat. We rennen er met z’n allen naar toe om te zien hoe hij terug schuift over het strand. Daarna kunnen we nog zien hoe ‘onze’ schildpad weer terug de zee in gaat. Echt heel vet! Helaas mochten we geen foto’s maken, dus hebben we het niet vast kunnen leggen. De schildpadden schrikken van fel licht. Er mag alleen rood licht gebruikt worden door de gids. Na deze super ervaring terug naar het hostel (00.30 uur) om een paar uurtjes te slapen voor we weer mee moeten met de boot om 05.30 uur.