sanderenstefanie.reismee.nl

La Fortuna - Arenal vulkaan

Dag 5: De reis van Tortuguero naar La Fortuna

Om 05.00 uur staan we weer op om met de boot mee te gaan. Vandaag hebben we een lange reis te gaan. We hebben namelijk besloten om met het openbaar vervoer naar La Fortuna te gaan. Dit zal een hele dag kosten. We konden er voor kiezen om met een directe shuttle te gaan, maar hier vragen ze onwaarschijnlijk veel geld voor. Dus besparen we daar op! Na een uur met de boot komen we weer aan in La Pavona, waar we ook opgestapt waren. Daar pakken we de eerste bus. In deze bus ontmoeten we een Nederlandse jongen die net zijn stage heeft afgerond in Tortuguero. Hij studeert biologie en liep stage in het onderzoekscentrum. Hij hielp ook bij de schildpadden ’s nachts op het strand. Via hem komen we te weten dat de mensen dus juist de schildpadden echt beschermen. Er wordt namelijk nog regelmatig een schildpad gedood door de locals en gebruikt om te eten. Super zielig! Vanuit het national park lopen ze dus op het strand om er voor te zorgen dat die schildpadden hun ding kunnen doen. De jongen was een spraakwaterval, maar dit maakte de busreis wel gezellig en daarnaast kon hij ons een beetje helpen bij het eerste busstation. De bussen sluiten prima op elkaar aan bij ieder station. Mensen zijn ook heel behulpzaam hierin Costa Rica. Ze wijzen je (in gebrekkig Engels of gewoon in het Spaans) naar de juiste bus. Na 4x overstappen en 9 uur later komen we dan eindelijk aan in La Fortuna. Hier hebben we de vorige dag alvast een hostel geboekt, omdat we ook hier weer merkte dat heel veel vol zit of het wordt heel duur. We hebben twee bedden geboekt in het backpackers resort (met zwembad!). Klinkt te gek, maar in werkelijkheid valt het een beetje tegen. Het is eigenlijk een oud resort met hotelkamers, maar van die hotelkamers hebben ze dorms gemaakt (dan slaap je met meerdere mensen op een kamer, in een stapelbed). We slapen met 4 anderen in een kamer. Eerst even een lekkere duik in het zwembad! We merken dat we allebei ontzettend moe zijn van al dat reizen, beetje balen dus dat je dan juist in zo’n gedeelde kamer zit. Na even een pizza gegeten te hebben bij een lekker Italiaans restaurant naast het hostel, ploffen we neer boven op ons stapelbed. Nadat we onze kamergenoten ontmoet hebben (twee Canadese meiden en een Zwitsers stel), gaan we proberen te slapen. Super vroeg, maar dit hadden we even nodig. Voor de volgende nacht hebben we een ander hostel gevonden in La Fortuna, waar we lekker onze eigen kamer hebben.

Dag 6: Eindelijk ‘uitslapen’

Eindelijk konden we vandaag eens even uitslapen! Aangezien we al vroeg sliepen, waren we ook al redelijk vroeg weer wakker natuurlijk. Maar het was fijn dat we eens even niet ergens naar toe moesten zo vroeg. We hebben onze tas gepakt en zijn in een leuk tentje vlak naast ons hostel op het gemak gaan ontbijten. Heerlijke dikke pancakes met maple syrup en fruit, yummie! Daarna zijn we naar het hostel gegaan wat we de avond ervoor hebben gevonden. Hier hebben we lekker weer een eigen kamer waar we onze spullen kunnen uitstallen. De man van het hostel is ook echt super vriendelijk. Hij geeft ons tips en de tour naar de vulkaan is bij hem veel goedkoper. We geven aan graag nog meer luiaards en toekans te willen zien. Deze beste man laat ons zien dat er gewoon een luiaard in een boom voor het hostel zit! Super vet! We hebben ook echt een mooie foto van hem, waarbij je z’n hoofdje ook ziet. ’s Ochtends lopen we eerst naar een plek vlakbij het stadje wat de man heeft aangeraden. Hier kan als je Tarzan aan een touw in het water plonsen vanaf een steen. Dit is een heel mooi plekje in de rivier. Leuke ervaring en het heeft weer mooie actie foto’s opgeleverd! Bij terugkomst gaan we nog even lunchen en dan worden we rond 14.00 uur opgehaald voor de tour. Het busje zit al bomvol en de gids is een Bassie (grapjas). Eerst gaan we naar een uitkijkpunt waar we de vulkaan Arenal en het meer kunnen zien. Helaas is het (zoals heel vaak) erg bewolkt en kunnen de top van de vulkaan niet zien. Vervolgens gaan we een trail doen. We lopen op een pad op weg naar een waterval. Bij de waterval gaat het (net zoals onderweg naar de vulkaan) ontzettend regenen. Welcome to the rain forest! Bij de waterval gaan veel mensen van onze groep zwemmen. Wij blijven boven aan wachten en bekommeren ons om de poncho zodat Steef en de spullen niet al te nat worden. Steef de pakezel lijkt net Quasimodo. Bij het vervolg van de trail gaat het alleen maar harder en harder regenen, niet normaal! Iedereen is zijk nat. Dan gaan we naar een plek waar dé bijzondere kikkers van Costa Rica zitten. Heel tof, die fel groene kikkers met rode ogen! Die wilden we graag nog zien. Na een mini museum gezien te hebben gaan we weer in de bus richting La Fortuna met een stop bij de hot springs. In de rivier is namelijk een gedeelte met hot springs. Wij zijn hier niet in geweest, omdat we de zwemspullen niet aan hadden en omdat we net een beetje droog waren. Het nadeel van een tour: je bent altijd afhankelijk. We hebben wel weer onze ogen uitgekeken naar de groep waar we mee waren. Er waren maar 5 normale mensen van de 20 (wij, een Duitse jongen waar we veel mee hebben gepraat en nog een ander stel). Verder was er een groep met Franse jongeren en twee begeleiders, dit waren echt asociale kinderen zonder opvoeding. Daarnaast een Canadees stel dat ook niet helemaal spoorde met hun te kleine zwembroekjes. En dan was er nog een Amerikaanse oudere man die continu achteraan liep en echt heel raar was. Aan het einde kwamen we er achter dat hij gewoon heel de tijd wiskey zat te drinken en weed aan het roken was. Dat verklaarde zijn wazige gedrag. Morgen weer vroeg op om naar Nicaragua te reizen!

Hetty

Jullie hebben al weer veel meegemaakt. Leuk om te lezen. Goede reis naar Nicaraqua.