sanderenstefanie.reismee.nl

Granada, Leon en Volcanoboarden op Cerro Negro

Dag 12: Granada en de eilandjes

Heerlijk om ’s ochtends even wakker te worden met een duik in het zwembad! Na rustig aan op te staan gaan we door Granada lopen. Het is al flink heet zo aan het begin van de dag. We lopen een rondje om de hotspots te zien. Wat is Granada een mooie en fleurige stad! Op de markt kom je in het echt chaotische Nicaguraanse leven terecht. Na de lunch nemen we nog weer even een duik in het zwembad in het hotel om af te koelen. Aan het eind van de middag gaan we (met dezelfde tour operator als ie van de lavatour) in een bootje langs de eilandjes van Granada. Voor Granada liggen namelijk zo’n 260 kleine eilandjes waar je met een boot door heen kan varen. We weten niet zo goed wat we er van moeten verwachten, maar blijkbaar staat er op zo’n eilandje vooral vaak een huis van een rijk persoon. Onze gids vertelt het wel heel leuk allemaal. Beetje jammer alleen dat het het eerste half uur super hard begint te regenen. We komen ook langs het monkeyeiland. Deze aapjes kan je voeren. Ze zijn van iemand die graag aapjes wilde houden en ze dus maar op zo’n eilandje heeft gezet. Terug gekomen in het centrum van Granada hebben we heerlijke falafel en shoarma gegeten bij een wat luxer tentje.

Dag 13: Leon

Als we ’s ochtends op het gemak opgestaan zijn, gaan we brunchen bij een tentje wat Jerry (de Ierse hoteleigenaar) aanraadt. Stefanie eet daar de lekkerste pancakes ever met banaan en chocoladestukjes erdoor. Jammie! Daarna worden bij het hotel opgehaald door een busje dat ons naar Leon brengt. Normaal pakken we de chickenbus, maar dit keer wilde even een keertje wat luxer reizen en het was nu ook prima betaalbaar (niet van die schandalige prijzen zoals in Costa Rica). Met dit busje zijn we binnen 2 uur bij ons hostel. ’s Middags lopen we een toeristisch rondje door de stad. Leon staat bekend om al zijn kerken. Het lijkt qua cultuur en kleuren een beetje op Granada, maar toch vinden wij Granada veel gemoedelijker en mooier. Aangezien het zondag is en een soort van feestdag is bijna alles dicht, ook de grote kathedraal. Daarom is er weinig leven op straat. We komen ook nog langs een soort van optocht, dit heeft iets met carnaval te maken (ze zijn hier katholiek over het algemeen). Helaas kunnen we dus niet de kathedraal op, want dat schijnt ontzettend mooi te zijn. Na een hapje gegeten te hebben, chillen we nog in de binnentuin van ons hostel en proberen we een plan de campagne te maken voor onze volgende reisbestemming, wat nog best lastig is.

Dag 14: Volcanoboarden op Cerro Negro

Na ontbijt in het hostel worden om we om 8 uur opgehaald voor de tour naar de Cerro Negro. Dit is een vulkaan die in 1999 voor het laatst uitgebarsten is. Het bestaat er volledig uit lavabrokken. Met ons board en rugzakje gaan we de vulkaan op. De tocht naar boven is al super mooi! Je hebt boven echt een geweldig uitzicht over de vallei en over andere vulkanen. We zijn dan op zo’n 700m hoogte. Onze gids is ook erg grappig. Hij is helemaal fan van alle Nederlandse dj’s. Dus genoeg gespreksstof. Eenmaal boven worden we toch best zenuwachtig (vooral Stefanie), want het is toch echt wel hoog en steil zo van bovenaf. Boven op kun je ook echt mooi in de vulkaan kijken. Zelfs de lavastenen zijn daar heet. De vulkaan is dus nog steeds actief. Dan is het moment daar…We mogen onze blauwe pakken aantrekken (die bij Sander een beetje krap is) en onze bril en handschoenen aan doen. Nog even een laatste foto en dan is het tijd om naar beneden te glijden op ons board. Onze gids gaat halverwege staan om ons te filmen en geeft telkens een seintje als je mag gaan. Gelukkig kan je zelf bepalen hoe hard je gaat door met je voeten te remmen. Wat was dat vet om te doen! Beneden aangekomen zit het zand/steentjes over al! Ook in je oren. Het was even spannend vooraf, maar uiteindelijk echt super tof!

Zodra we terug komen even douchen, lunchen en dan nog even het stadje in. Nu is de kathedraal wel open en kunnen we dus naar boven. Op het dak van de kathedraal is het prachtig. Het dak bestaat uit witte bollen. Je moet zelfs je schoenen uit om er te lopen. Daarna drinken we nog even een lekkere koude Victoria Frost (lokaal bier) tegenover de kathedraal. Nu weer voorbereiden op de reis naar de volgende bestemming: Somoto!

Thecla

Wat een gave filmpjes. Zal wel even geduurd hebben voordat alle roet verwijderd was.